Virtueel ondernemen in de zorg
Het fundament van iedere vraaggerichte zorgorganisatie is de strategie waarbij de cliëntvraag centraal staat. Om dit in praktijk waar te maken, hebben managers inzicht nodig in de interne en externe omgeving. Zij moeten snel schakelen. Verzekeraars en klantengroepen kiezen vooral op prijs en kwaliteit. Er is een marktsituatie in de zorg ontstaan. Hiervoor zijn nieuwe managementvaardigheden nodig. Onze simulatiespellen trainen de vaardigheden om dit te doen. Zij bevorderen samenwerking en goede besluitvorming.
Prikkelen tot leren door de inzet van een Virtuele Zorgwereld en Serious Gaming
Virtuele werelden en Serious Gaming versterken de mogelijkheid om in de zorg een leerproces te hebben waarin deelnemers in korte tijd grote sprongen maken in hun ontwikkeling, omdat zij in een oefensetting een grote(re) verantwoordelijkheid krijgen om beslissingen te nemen.
Serious Zorggame ‘Het Zorghotel: beheersmatig denken en werken voor managers’
Artemea heeft in samenwerking met Van Rossem Timeware een training ontwikkeld met als thema “beheersmatig denken en werken in de zorg”. Deze training maakt gebruik van een simulatie waarmee managers zich bekwamen in het omgaan met cliëntvragen in combinatie met marktgericht werken. Doel: de deelnemers ondersteunen bij het toepassen van beheersmatig en marktgericht denken en werken in de zorg.
Managers krijgen de kans om te oefenen in een veilige spelsituatie. Een management game is een simulatieprogramma op de computer, waarmee de effecten van beslissingen, bijvoorbeeld over inzet van formatie en verzuimbeleid, direct zichtbaar worden. De cursisten krijgen direct feedback op het eigen handelen. Het spelen van een managementgame is verrassend en geeft een frisse kijk op de uitdagende kanten van financieel beheer. Het Zorghotel kan zowel bij operationeel managers als bij tactisch en strategisch management worden ingezet. De vraagstelling en opzet van het spel worden aangepast aan de doelgroep.
meer infomatie