Gebruik de crisis, kom uit je tijdpatronen

Lessen van corona voor tijdsdruk in de zorg

Van crisis naar kans

De coronacrisis heeft dit voorjaar een enorme aanslag gedaan op de zorg en de economie en onze persoon­lijke levens. In één grote ommezwaai moest van alles opeens anders. Om te beginnen zijn we allemaal uit onze dagelijkse patronen gerukt. Kinderen konden niet meer naar school. Mensen gingen vanuit huis werken, als dat kon. In de zorg is gewerkt met heel andere roosters en werkindelingen. Kortom: onze normale manier waarmee we activiteiten een plek geven in de tijd, is op zijn kop gezet. Dat gaf veel stress, grote onzekerheid en zorgen en veel tijdsdruk, vooral op plekken in de zorg waar de corona keihard toesloeg. De crisis leverde ook kansen op. Juist bij het omgaan met tijdsdruk in de zorg.

Weg uit de patronen en routines

We hebben allemaal een manier om onze bezigheden te organiseren en te doen. Vaak ben je je er niet zo van bewust waarom je dat zo doet. Het gaat nu eenmaal zo. Tijdens een crisis werkt dit opeens niet. Je gaat veel meer nadenken over wat je nu het beste kan doen. Vaak laat je ook van alles even zitten, omdat je wil toekomen aan wat écht belangrijk is.

Er is in de zorg allerlei standaard werkoverleg geschrapt en daarvoor kwam een ander soort overleg. Hoe gaat het met onze cliënten? Hoe gaat het met ons? Kunnen we het aan? Wat hebben we nodig? In veel instellingen verviel het bezoek van familie. Er liepen minder mensen rond die ‘van buiten’ kwamen. Gek genoeg gaf dat ook heel verrassende ontdekkingen. Zowel persoon­lijk als in het werk.

Ontdekkingen in corona-tijd

“Vroeger ging ik drie keer per week een uur naar de sportschool. Dat was mijn afspraak met mezelf. Het kostte me best veel tijd, met het reizen en omkleden en zo. Het lukte me niet altijd, want ik was na een dienst soms zo moe dat ik geen zin meer had. Daar voelde ik me dan weer vervelend over. Toen de sportscholen dicht gingen, moest ik het anders doen. Ik heb het omgegooid. Nu doe ik zes keer per week een half uur beweging. Dat kan gymnastiek zijn met een online verbinding, maar ook gewoon wandelen, als ik gegeten heb na mijn werk. Ik vind het heerlijk! Het is voor mij veel beter vol te houden.”

Veel mensen hebben in coronatijd minder persoonlijke verplichtingen gehad. Agenda’s liepen leeg. Soms kwamen er nieuwe taken bij, bijvoorbeeld je kinderen ondersteunen bij hun schoolwerk. In de langdurige zorg veranderde de sfeer en de manier waarop mensen met elkaar omgingen.

“Het was hier erg zwaar, toen cliënten ernstig ziek werden en collega’s uitvielen. We lieten alles vallen dat niet belangrijk was. Dat maakt dat ik toch tevreden ben over hoe we eruit kwamen. We weten als team nu veel beter waar de prioriteiten liggen. Waar we echt voor staan. We zeggen sneller nee tegen tijdvreters en overbodige regeltjes”.

Zorgteams zijn aan het leren, zij evalueren wat er gebeurd is en wat dat aan inzicht geeft. Maar ook zijn er nieuwe inzichten gekomen over wat cliënten nodig hebben.

“Mijn organisatie ging op slot. Bewoners kregen geen bezoek meer. We dachten dat ze hier onder zouden lijden. Tot onze grote verbazing bleek het beter te gaan met veel van onze bewoners. Mensen waren rustiger, ze hoefden minder kalmerende middelen te gebruiken. Het was gezelliger en overzichtelijker voor hen. Wij als team hadden alle aandacht voor hen. Dat konden ze voelen. Nadat het bezoek weer mocht komen, hebben we in overleg met de familie de bezoektijden aangepast. Nu lopen er niet meer aldoor mensen in en uit bij kleinschalig wonen. Het is meer beperkt en afgebakend. We ontdekken dat erg veel familieleden het eigenlijk ook fijner vinden. Sommigen bleken elke dag te komen, maar bang te zijn om dat niet te doen. Ze kwamen eigenlijk vooral vanuit een schuldgevoel zo vaak. Het blijkt dat onze bewoners helemaal niet elke dag bezoek nodig hebben. Mensen zijn nu extra blij als ze elkaar zien.”

Conclusie: Deze coronacrisis geeft een kans om alle dagelijkse patronen goed op te schudden en in gesprek met elkaar vast te stellen wat belangrijk is. Gebruik die kans en verbeter daarmee de tijdsbeleving van jezelf, je cliënt en je collega’s. Dan ben je beter voorbereid op wat er komt.

In het thema “Tijd voor zorg” verzamelen we goede ideeën en praktische werkvormen om beter om te gaan met tijd in de zorg. Bekijk ook Omgaan met Tijdvreters voor het aanpakken van tijdvreters.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*